Pengikut

Selasa, 20 Oktober 2015

Masih banyak lagi rahsia sejarah Alam Melayu dan Bangsa Melayu





Masih banyak lagi rahsia sejarah Alam Melayu dan Bangsa Melayu yang tersorok dalam manuskrip-manuskrip Arab di luar sana yang LANGSUNG kita TIDAK TAHU. Selama ini kita asyik menyelongkar buku-buku tulisan barat yang menyebut tentang Alam Melayu dan Bangsa rumpun Melayu, namun jarang sekali kita mencari sumber dari catatan manuskrip Timur Tengah atau Arab. Bukan tiada yang mencarinya, tetapi sedikit sangat. Padahal orang Arab telah mengenal rumpun Bangsa Jawi ini telah begitulama sekali,lebih awal dan lebih lama dari orang barat. Sejak zaman para Nabi awal lagi mereka telah mengembara dan berlayar ke Nusantara dan bertembung dengan nenek moyang kita. Jadi pastinya banyak catatan yang mereka telah buat tentang Alam Melayu dan Bangsa Melayu atau Jawi atau Zabaj ini. Mungkin lepas ini kena galakkan para penuntut yang menuntut di Timur Tengah membuat kajian yang lebih banyak tentang sumber-sumber berkenaan Alam Melayu di dunia Arab pada zaman paling awal dan bukan hanya fokus sekitar zaman Turki Uthmaniah dan Kesultanan Melaka sahaja
Tuan Merbok II bersama Tuan Merbok di Basra, Iraq
14 hrsDisunting
RIWAYAT-RIWAYAT MELAYU KUNO DALAM SASTERA ARAB ABBASIYAH & HIKAYAT RAJA ZABAJ DENGAN BUAYA.
Perihal yang saya kira ajaib adalah di celah-celah myriad manuskrip-manuskrip klasik Arab terdapat banyak rekod tersembunyi yang menceritakan situasi dan panorama masyarakat Melayu-Jawi dan ketinggian identitinya pada masa lampau. Hal yang saya kira ajaib ini bisa kita temui dengan banyak jika pencermatan dilakukan ke atas pelbagai segmental penulisan sastera Arab era Bani Abbas sekitar zaman keemasannya pada abad ke-8 masihi.
"Risalah Mufakharatus Sudan 'alal Bidan"
Adalah nama karya Al-Jahiz(776-869 masihi). Terjemahannya adalah "Risalah Kelebihan Bangsa Kulit Hitam keatas Bangsa Kulit Putih" adalah satu penulisan sains sosial yang sangat menarik memperjuangkan konsep kesamarataan ras dan etnik pada zaman pemerintah berbangsa Arab yang dilihat sebagai kelompok unggul atas bonus rupa paras mereka yang elok dan berkulit cerah.
Al-Jahiz sendiri ialah seorang cendekiawan berkulit gelap meskipun dari garis nasab beliau adalah seorang Arab Kinani(dari Bani Kinanah).
Kitab tersebut merupakan kompilasi tradisi-tradisi Arab-Islam sejak zaman Jahiliyyah meliputi pelbagai hadith, syarah ulama', syair-syair dan riwayat-riwayat Arab dengan tujuan menjadi hujah dan dalil kemuliaan dan kehebatan bangsa berkulit hitam. Al-Jahiz mula menulis pada ketika itu atas tuntutan pihak pemerintah dengan objektif meredakan sentimen anti-Arab dalam komuniti hamba-hamba kulit hitam yang menduduki Selatan Iraq. Kitab itu sesudah siapnya bakal menjadi gula-gula sementara memujuk komuniti yang bangkit menentang penindasan dan penghinaan dengan memuji-muji kelebihan mereka. Namun ibarat panadol yang tidak menyembuhkan dan berkesan sementara, penyakit tersebut muncul sebagai pemusnah yang tidak dapat dihalang dengan sekadar goresan mata pena.
Setahun selepas kematian Al-Jahiz pada tahun 869 tercetuslah konflik sivil yang paling berdarah dalam sejarah Bani Abbas yang dikenali sebagai Pemberontakan Zanji. Kebangkitan masyarakat 'kulit hitam'.
Jika kita berbalik kepada cebisan-cebisan nukilan Al-Jahiz mengenai bangsa Melayu-Jawi yang pada waktu tu sinonim sebagai "Zabaj", "Zabag" atau jamaknya "Sayabija", saya kira ia sebenarnya adalah himpunan kisah-kisah yang dibawa pulang oleh pelayar-pelayar Arab yang ke Timur atau pelayar-pelayar Timur yang ke Arab, yang dihimpunkan dalam suasana keragaman metropolitan kota pelabuhan Basrah. Bahkan selatan Iraq dihuni oleh mereka seawal zaman Empayar Sasan dan memasuki era pengislaman sejak zaman Sayyidina Umar al-Khattab, dan jika kita menerima keabsahan Hikayat Merong Mahawangsa maka ia sepatutnya sudah berlaku sejak kurun-kurun sebelum masihi.
Kitab Mufakharat ini antaranya meriwayatkan hujah tokoh-tokoh kulit hitam Timur Tengah yang meletakkan bangsa mereka sebagai pendominasi umat manusia serta sebagai penduduk dunia yang paling ramai dan menariknya bangsa-bangsa negeri Melayu-Jawi digolongkan sekali sebagai sebahagian daripada mereka.
"They say: The blacks are more numerous than the whites. The whites at most consist of the people of Persia, Jibal, and Khurasan, the Greeks, Slavs, Franks, and Avars, and some few others, not very numerous; the blacks include the Zanj, Ethiopians, the people of Fazzan, the Berbers, the Copts, and Nubians, the people of Zaghawa, Marw, Sind and India, Qamar and Dabila, China, and Masin...
...the islands in the seas between China and Africa are full of blacks, such as Ceylon, Kalah, Amal, Zabij islands, as far as India, China, Kabul, and those shores."
Nama Kedah dan Zabaj muncul di situ!
Lagi bebelan menurut tradisi Zanji kulit hitam,
"The Zanj also say: If we are more numerous because of Zabaj alone we would still be far superior to you because of our merit. If it happens that the king of Zabaj has problems with the citizens, and they don't pay their taxes, he sends his army of thousands of people not with orders to beat and fight them. He does give orders for his soldiers to settle between them till they pay them. His army is bothering the people so badly by taking food and clothing from them that it is easier to pay the taxes. If they still don't pay he sends more regiments. The local rulers always wind up paying for fear he and his people will finally be destroyed by the army."
Petikan tradisi ini saya kira sangat menyeramkan kerana siapa sangka terdapat pendetailan amalan dan polisi pemerintah Zabaj yang sedemikian jika penulisan ini tidak wujud? Ia juga pada saya amat melucukan kerana kita sudah maklum akan tabiat polisi psiko pemerintah Melayu yang nampak beleh tapi kesannya 'makan' cukup dalam. "Gentleman of The East" kata kolonial British.
Al-Jahiz kemudian menghikayatkan kisah yang saya pasti kita semua tak pernah dengar bahkan tak dijumpaipun rekod sedemikian setakat ini di alam kita! Allah!
Hikayat Raja Zabaj dan Buaya
"Once a king of Zabaj reached an estuary which is several parasangs long and wide. In his camp he heard a women crying. He interrupted his meal to go and ask what had happened. He was told that the son of the women was eaten by a crocodile in the swamp.
The king got angry because a creature existed that just like him took the right to decide on live or dead of his people. He dived into the water, all his soldiers followed him. They finished every single crocodile in the place with their hands.
The people of Zabaj alone are half the population on earth!
On the ends of the inhabited world all are black people. These ends are more populated then the central area, just like the circumference of a windmill in the wind is bigger than the pivot of that windmill. It is like the balcony of a house; it is narrow but as it goes all around the house its total area is bigger then the house itself. After the land of Zabaj there are no more white people as we have reached there the periphery of the world where all are black. This is a proof that we are more numerous then the whites and we have the right to be proud of it."
Riwayat ini ringkasnya adalah satu tradisi yang telah lama menyepi dan kini muncul kembali mengkisahkan kepada anak cucu mereka legenda seorang raja kerajaan Zabaj yang adil, begitu menyelami kesusahan rakyatnya, bertindak dengan kadar segera bagi meyelamatkan keadaan meskipun yang terjejas hanyalah seorang wanita yang kematian anak. Siapakah beliau dan di manakah kerajaan Zabaj baginda itu berpusat daripada hakikat jajahannya menurut catatan yang lain adalah sehingga sejauh pantai Afrika Timur. Dalam peristiwa di atas beliau mungkin mendirikan camp dalam rangka royal entourage ke salah satu jajahannya yang konon dikatakan mengambil masa bertahun-tahun lamanya untuk dijelajahi satu-persatu. Muara berpaya seluas beberapa parsakh, dan berbuaya di mana agaknya ya?
Apapun kisah ini menjadi sebahagian daripada seragaman pemerintah-pemerintah adil pada zaman Islam. Misalnya, tuntutan jihad menyerbu perbatasan Byzantine segera dipenuhi Khalifah al-Mu'tasim setelah seorang muslimah yang diaibkan berteriak-teriak menyeru nama Amirul Mukminin agar dia dan maruahnya diselamatkan.
1000 tahun lampau Arabi sama Sudani bergaduh, Jawi jugak dapat nama. Emotikon smile
Allahua'lam.
~The Story of Bujang and Rejang.
Gambar hiasan: "Bujang Senang, Sarawak Legendary of White Crocodile", (Robinsonmike.blogspot.com.my

Tiada ulasan: